Norge må støtte utviklingsland i FN

Våre innspill til utenrikskomiteens behandling av forslag til statsbudsjett for 2024

Det følgende er vårt skriftlige høringsinnspill til utenrikskomiteens behandling av forslaget til statsbudsjettet for 2024.


OPPSUMMERING:

Det er viktig at Norge bidrar til en sterk rammekonvensjon om internasjonalt skattesamarbeid i FN. Et ledd i dette er å sikre at utviklingsland har mulighet til å delta på en meningsfull måte. Retningslinjene for rammekonvensjonen på skatt i FN (Terms of Reference) oppfordrer land til å bidra økonomisk for å sikre at utviklingsland kan delta i forhandlingene. Vi ber Stortinget sikre at regjeringen er eksplisitte i at bevilgningen under kap. 106 post 73 går til dette.

FORSLAG TIL MERKNAD

Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre at bevilgningen til arbeidet med skattesamarbeid i FN under kap. 106 post 73 inkluderer støtte til utviklingslands deltakelse i forhandlingene om en rammekonvensjon på skatt i FN. Dette er vesentlig for å sikre Norges ambisjon om en sterk rammekonvensjon i FN.

BAKGRUNN

Takk for muligheten til å komme med innspill til denne høringen. Vi vil kommentere på bevilgninger til faglig samarbeid for å styrke offentlige institusjoner i utviklingsland sin

kompetanse og kapasitet til å bidra til bærekraftig utvikling. Mer spesifikt, arbeidet med skattesamarbeid i FN under kap. 106 post 73.

Verden taper rundt 480 milliarder USD til skatteunndragelse, ulovlig kapitalflukt og aggressiv skatteplanlegging hvert år. Dagens internasjonale skattesamarbeid er ikke rustet for å håndtere en digital og global økonomi, og kommer ikke utviklingsland til nytte i tilstrekkelig grad.

Et vedtak om mer inkluderende og effektivt skattesamarbeid i FNs generalforsamling i november 2023, markerte begynnelsen på forhandlinger om et nytt styringsregime for internasjonale skattespørsmål i FN. Målet er å etablere en rammekonvensjon på skatt innen 2027. I 2024 forhandlet FNs medlemsland om Terms of Reference – mandatet og retningslinjene for de videre forhandlingene. Norge deltok aktivt, inkludert gjennom deltakelse i forhandlingskomiteens byrå, som en oppfølging på regjeringens uttalte mål om å være ledende i internasjonalt skattesamarbeid, bekjempe globale ulikhet, oppnå FN bærekraftsmål og være forkjemper for finansiell åpenhet.

Økonomisk støtte til utviklingslands deltakelse

Terms of Reference skal vedtas i FNs generalforsamling i oktober/november 2024. Utkastet som ferdigstiltes i august gir allerede et tydelig og ambisiøst mandat for å opprette et nytt, effektivt og mer inkluderende regime for internasjonalt skattesamarbeid i FN. For at ambisjonen skal kunne videreføres til rammekonvensjonen, er det kritisk at alle land har mulighet til å delta i forhandlingene frem mot 2027 på en meningsfull måte.

I utkastet til Terms of Reference del IV. “Resources to support the work of the negotiating committee” oppfordres medlemsland til å bidra økonomisk i de videre forhandlingene:

24. Member States and other relevant stakeholders in a position to do so are encouraged to assist in ensuring the full and effective participation of developing countries, including in particular the least developed countries, in the negotiation of the framework convention, including by covering travel and local expenses and through capacity-building.

Det er derfor svært positivt at Utenriksdepartementet i kap. 106 i Prop 1 S (2024-2025) bemerker:

Norge har påtatt seg en tilretteleggerrolle i forbindelse med konferansen, og har posisjonert seg for å bidra aktivt inn i forhandlingene om en rammekonvensjon på skatt. Norge vil styrke sine finansielle bidrag til aktuelle aktører og prosesser som vil understøtte Norges tydelige, ambisiøse og konstruktive profil i det multilaterale arbeidet for godt styresett og et internasjonalt rammeverk for skatt, mot skatteunndragelser, korrupsjon og ulovlig kapitalflyt.

Økt bevilgning til posten sees i denne sammenheng:

Bevilgningen økes med 50 mill. kroner for bl.a. å styrke arbeidet for bedre skattesystemer nasjonalt og internasjonalt, og for å bekjempe skatteunndragelser, korrupsjon og ulovlig kapitalflyt.”

Likevel mangler det en tydelig kobling mellom økt bevilgning og støtte til utviklingslands deltakelse. Det trengs en tydeliggjøring i at bevilgningen under kap. 106 post 73 inkluderer støtte til utviklingslands deltakelse i et fremtidig komitéarbeid for en skattekonvensjon, slik det anmodes om i Terms of Reference.

Avstemning om Terms of Reference

Terms of Reference skal stemmes over i FNs generalforsamling høsten 2024. Norge har allerede gjort det tydelig at de ønsker en god prosess, og det fremgår av statsbudsjettet at Norge vil fortsette å delta i denne. Likevel avstod Norge fra å stemme på utkastet til Terms of Reference i august. Stemmeforklaringen lød:

“(…) We continue to stress that it remains essential that international tax cooperation at the UN should seek to build synergies with existing mechanisms and processes, in a way that mutually reinforces each other’s comparative strengths. Norway is therefore disappointed that our suggestions to strengthen coordination with existing processes are not adequately reflected in the text, and that duplicitous proposals have been given prominence. For this reason, Norway has abstained. We, however, remain fully committed to our collective objective of agreeing to a global convention on international taxation cooperation.

Dersom alle land skulle avstått fra å stemme på Terms of Reference fordi utkastet ikke innfridde på alle deres interesser, ville det ikke eksistert noe grunnlag for videre forhandlinger. Forhandlingene så langt har handlet om å finne kompromisser, og å arbeide for å oppnå konsensus mellom medlemsland så langt det er mulig.

Dersom regjeringen ønsker å investere i prosessen, slik det fremgår av bevilgningen av midler til arbeidet, er det også nødvendig at de stemmer for Terms of Reference. Videre bør regjeringen styrke arbeidet ved å legge til rette for utviklingslands deltakelse. På grunnlag av disse bemerkningene, foreslår vi merknaden over.

Foto: skjermdump fra Åpen høring i Stortingets utenrikskomité torsdag 21. oktober 2024 / Stortinget.no